Jaarstukken 2019

Bestuurlijke samenvatting

Projecten

(bedrag x 1.000)

Indicatie

Indicatie volume investering

Indicatie subsidie bijdrage

Indicatie aandeel gemeente

Kredietvotering t/m 2019

Uitgaven t/m 2019

Fasering

Majeure projecten

Burgerinitiatieven

Voorbereidingskrediet fusie scholen Haler, Hunsel, Ittervoort, Neeritter

200

200

235

2021

Fusie scholen Haler, Hunsel, Ittervoort, Neeritter

4.800

4.800

2021

Aanvullende verkeers-maatregelen fusie scholen

P.M.

P.M.

2021

Voorbereidingskrediet 't Maasveld

100

100

98

2020

t Maasveld (voorheen park Leudal-Oost)

1.500

P.M.

1.500

2020

Wielerbaan

820

820

2020

Voorbereidingskrediet Sport Kelpen-Oler, Grathem , Ell en Hunsel

250

250

250

2021

Sport Kelpen-Oler, Grathem, Ell en Hunsel

2.750

P.M.

2.750

5.171

75

2021

Aanvullende verkeers-maatregelen fusie sport

756

756

2021

Open club Roggel

286

286

2020

Lokale projecten

Fietspad Spoorbrug Buggenum

7.100

-3.500

3.600

50

22

2022

Fietspad Heldenseweg

2.075

-658

1.417

1.417

173

2020

Herinrichting Napoleonsweg Neer

P.M.

P.M

2022

Herinrichting oude kern Baexem

3.500

-1.750

1.750

2022

Fietspad, ontbrekende schakel Horn N280

691

2022

Zevenellen

1.000

-508

492

2021

Burgerinitiatieven

Fusie scholen Haler, Hunsel, Ittervoort en Neeritter

In 2016 startten op initiatief van de dorpsraden Haler, Hunsel, Ittervoort en Neeritter en het bestuur voor primair onderwijs SPOLT gesprekken over de toekomst van de basisscholen in Hunsel, Ittervoort en Neeritter. Dit leidde uiteindelijk tot een raadsbesluit over de locatie in mei 2018. In 2019 zijn diverse aanvullende onderzoeken uitgevoerd en vond er een ouderraadpleging plaats met betrekking tot de locatiestudie. Op 10 december 2019 nam de gemeenteraad een motie aan waarbij het college de opdracht kreeg om alternatieve locaties direct gelegen aan de kern van Ittervoort te onderzoeken.

Aanvullende verkeersmaatregelen fusie scholen Haler, Hunsel, Ittervoort en Neeritter

De aanvullende verkeersmaatregelen zijn afhankelijk van de gekozen locatie. In de locatiestudie wordt rekening gehouden met eventuele aanpassingen om de bereikbaarheid te optimaliseren.

't Maasveld

In de raadsvergadering van 12 december 2017 heeft de gemeenteraad een bedrag van totaal 1,6 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de realisatie van de Open Club-gedacht op huidige sportpark in Neer en het opknappen van de bestaande spantenhal. Daarnaast is het college opgedragen om medewerking te verlenen aan de realisatie van een Veilige Wieleromgeving als onderdeel van dit sportpark.

Het college heeft het voornemen om de restant van voormalige krediet Veilige Wieleromgeving in Haelen ad € 820.000 euro aan te wenden voor het initiatief in Neer. Daarnaast zijn de initiatiefnemers succesvol geweest met het bemachtigen van een incidentele projectsubsidie door Provincie Limburg. De gedeputeerde zei op 12 december 2019 toe, een bedrag van € 750.000 euro ter cofinanciering beschikbaar te stellen. De initiatiefnemers gebruikten 2019 om de plannen te ontwikkelen. De renovatie van het bestaande sportpark start in het voorjaar van 2020. De realisatie van de wielerbaan start zodra de beschikking van de provincie is ontvangen en de gemeenteraad het krediet van € 1.570.000 euro (€ 750.000 + € 820.000 euro) beschikbaar stelt.

Sport Kelpen-Oler, Grathem, Ell en Hunsel

Op 6 februari 2018 stemde de gemeenteraad in met een locatie aan der Oranjestraat in Kelpen-Oler als unilocatie voor de fuserende voetbalverenigingen van Hunsel, Ell, Kelpen-Oler en Grathem. In samenwerking met de voetbalverenigingen is een ontwerp gemaakt voor de voetbalaccommodatie. Op 10 december 2019 stelde de gemeenteraad een krediet van € 5.451.274 euro beschikbaar voor de realisatie van de nieuwe voetbalaccommodatie in Kelpen-Oler en wijzigde daarvoor het bestemmingsplan. In het voorjaar van 2020 start de realisatie. Oplevering staat gepland voor het einde van 2020.

Aanvullende verkeersmaatregelen fusie sport Kelpen-Oler, Grathem, Ell en Hunsel

De realisatie van de nieuwe voetbalaccommodatie vindt plaats met het nemen van aanvullende verkeersmaatregelen. De Oranjestraat in Kelpen-Oler wordt gereconstrueerd om een verkeersveilige toegang tot de nieuwe voetbalaccommodatie te borgen. Daarnaast vragen de routes vanuit de kernen van Ell, Hunsel en Grathem naar Kelpen-Oler om een aanpassing, zodat de jeugd op een veilige manier zelfstandig naar de nieuwe accommodatie kan reizen. In 2019 zijn de knelpunten op deze route geïnventariseerd. Parallel aan de realisatie van de nieuwe accommodatie worden deze aanpassingen doorgevoerd. In totaal is een bedrag van € 756.000 gereserveerd.   

Open club Roggel

Naar aanleiding van de businesscase Open Club Roggel is door de leden van de Open Club Roggel een samenwerkingsovereenkomst gesloten. In september 2019 is besloten om over te gaan tot uitbreiding van het aantal kleedlokalen bij SV-Roggel, aanleg van led-verlichting op sportpark De Mössehook en renovatie van 2 tennisbanen. Met tennisvereniging Wimbledonck is afgesproken dat de tennisvereniging de onderhoudswerkzaamheden van de gemeente overneemt.

In 2020 krijgt de Open Club Roggel rechtspersoonlijkheid in de vorm van een federatie. Tevens worden daartoe statuten opgesteld. Voor beheer van het evenemententerrein op het sportpark wordt met de Open Club Roggel een overeenkomst gesloten. In het kader van accommodatiebeleid worden beleidsregels voor open clubs opgesteld.

Lokale projecten

Fietspad spoorbrug Buggenum

Op 14 februari 2020 hebben Provinciale Staten besloten € 3,5 miljoen te reserveren voor de snelle fietsverbinding Haelen – Roermond, onderdeel fietsbrug Buggenum - Leeuwen. De voorwaarden behorende bij de subsidieverstrekking zijn nog niet bekend.

Daarnaast startte in 2019 in samenwerking met de provincie en de gemeente Roermond een haalbaarheidsstudie naar een snelle fietsverbinding tussen Roermond en Buggenum / Haelen. Volgens de haalbaarheidsstudie (maatschappelijke kosten en baten analyse) krijgt de snelle fietsverbinding via de spoorbrug Buggenum een hoge score. In 2020 wordt een apart raadsvoorstel aangeboden aan de gemeenteraad over de verleende subsidie, de voorwaarden en de stand van zaken met betrekking tot de haalbaarheidsstudie.

Fietspad Heldenseweg

De realisering van dit fietspad is als toonaangevend project opgenomen in het provinciale Uitvoeringsplan Fiets. Daarmee is medefinanciering door de provincie verzekerd. In maart 2018 is de beschikking ontvangen. In juni 2019 stelde de gemeenteraad een krediet beschikbaar voor de realisatie van het fietspad langs de Heldenseweg. In diezelfde raadsvergadering stelde de gemeenteraad eveneens het bestemmingsplan fietspad Heldenseweg vast.
Na enige voorbereidende werkzaamheden in het laatste kwartaal van 2019 start in januari 2020 de daadwerkelijke realisatie van het fietspad.  

Herinrichting Napoleonsweg Neer

De Napoleonsweg (N273) in de kern Neer is een Provinciale weg. Enkele jaren geleden hebben provincie en gemeente met elkaar van gedachten gewisseld over een mogelijke toekomstige inrichting. Uitgangspunt was een 50 km/uur inrichting met gescheiden rijbanen.

In 2018    zijn met de gemeente bestuurlijke afspraken gemaakt. Vervolgens is de N273 bij de provincie meegenomen in de heroverwegingen die voor de provinciale mobiliteitsprojecten is gemaakt. In februari 2020 neemt PS een besluit over de prioritering van projecten binnen Limburg.                               

Herinrichting oude kern Baexem

Na de besluitvorming in Provinciale Staten op 14 februari 2020 inzake de realisatie van de N280-wegvak Leudal wordt een nieuwe planning opgesteld voor de voorbereiding en realisatie van de N280. De herinrichting van de kern Baexem is pas aan de orde na de realisatie van de N280.

Fietspad ontbrekende schakel Horn N280

In januari 2019 stemde het college onder voorwaarden in met de wijze van financieren van dit project, zoals aan de raad wordt voorgesteld ten behoeve van de kredietvotering. Met het besluit van 29 oktober 2019, waarmee Gedeputeerde Staten subsidie toekende aan het project, is aan de belangrijkste voorwaarde van het college voldaan. Planning is om in maart 2020 het voorstel voor het voteren van het benodigde krediet, aan de raad ter besluitvorming voor te leggen. Uitwerking van het schetsontwerp tot definitief ontwerp vindt daarna plaats in 2020. Realisatie in 2021.

Aanvullende verkeersmaatregelen Zevenellen

Via de samenwerking in het Regionaal Mobiliteitsoverleg (RMO) is er gewerkt aan een goede bereikbaarheid en maximale verkeersveiligheid. Via het RMO is van de provincie Limburg een subsidie (€ 175.000) ontvangen voor de bereikbaarheid van het bedrijventerrein Zevenellen.
Het college besloot naar aanleiding van een extern advies om de aanleg van twee rotondes op de Roermondseweg na te streven. De voorbereiding startte in 2019 op. Aan de hand van het ontwerp en bijbehorende kostenraming wordt een krediet aangevraagd bij de raad. De realisatie van de rotondes komt pas op z'n vroegst aan de orde op het moment dat het bedrijventerrein Zevenellen bouwrijp is aangelegd en de eerste bedrijven kavels hebben afgenomen.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/05/2020 10:13:20 met de export van 06/04/2020 14:40:04