Gemeenschappelijke regeling
- Verbonden partij Westrom
Westrom
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
- Uitvoering Wet sociale werkvoorziening (WsW)
- Zoveel mogelijk inwoners arbeid bieden in een beschutte werkomgeving. In de komende jaren wordt de
- sociale werkvoorziening afgebouwd
Belang
De 5 gemeenten in Midden-Limburg zijn eigenaar van Westrom. In het dagelijks bestuur is Leudal vertegenwoordigd door 1 wethouder. In het algemeen bestuur door 2 wethouders.
Bestuurlijk belang
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
€ 3.352
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2019
€ 2.580
Vreemd vermogen
01-01-2019
€ 3.750
Eigen vermogen
31-12-2019
€ 2.843
Vreemd vermogen
31-12-2019
€ 3.514
Resultaat
€ 263
Ontwikkeling 2020
In 2019 heeft een extern onderzoek plaatsgevonden naar de uitvoering van de WSW bij Westrom.
In het eindrapport zijn:
1. concrete verbetermaatregelen geïnventariseerd voor de kortere termijn;
2. technische aannames gemaakt over de volumeontwikkeling van de doelgroep in de periode 2020 2030;
3. geen beleidskeuzes gemaakt en wordt geen voorschot genomen op toekomstige dienstverlening en takenpakket door Westrom en andere uitvoeringsorganisaties;
4. de financiële gevolgen en mogelijkheden tot interventies in beeld gebracht;en
5. levert daarmee input voor het t.z.t. nader uitwerken en beoordelen van verschillende uitvoeringsvarianten voor de P wet.Uit het onderzoek blijkt dat Westrom bij doorvoering van de maatregelen een werkbedrijf is met een beter dan gemiddeld resultaat in de bedrijfsvoering als gevolg van de goed renderende portfolio voor interne werkzaamheden en marktconforme detacheringstarieven.
Risicobeheer
Voor Wsw is geen nieuwe instroom meer mogelijk. Echter mensen met een Wsw dienstverband houden dit dienstverband in principe tot hun pensionering. Westrom is als werkgever verantwoordelijk voor de loonbetaling. Het subsidiebedrag dat het Rijk voor de Wsw loonkosten verstrekt is niet toereikend voor de werkelijke loonkosten. In de praktijk is te zien dat de daling van het Wsw budget niet gelijk loopt met de daling van de kosten voor de uitvoering Wsw. Hierdoor ontstaan er tekorten in de exploitatie en programmabegroting van de Westrom.
Hierbij zou ik ook kort iets zeggen over de krimpvoorziening die ze gaan vormen en het proces (businessplan) dat is ingezet.
Per ultimo 2019 bedraagt het weerstandsvermogen van Westrom € 2,4 miljoen. Het totaal van de door Westrom gekwantificeerde risico’s bedraagt € 1,37 miljoen. Daarmee is het weerstandsvermogen ruim voldoende om de geïnventariseerde risico’s op te vangen. - Verbonden partij Veiligheidsregio- Limburg Noord
Veiligheidsregio- Limburg Noord
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
• De veiligheidsregio voert taken uit op het gebied van
rampenbestrijding, crisisbeheersing, brandweerzorg en
Geneeskundige Hulp bij Ongevallen en Rampen (GHOR) en
levert een bijdrage aan de realisatie van de doelstellingen
aan programma 1
• De GGD maakt ook onderdeel uit van de veiligheidsregio.
De GGD is een uitvoeringsorganisatie op het gebied van de
Wet Publieke Gezondheid (WPG) en heeft van daaruit een
belangrijke taak bij de realisatie van doelstellingen in
programma 1
• Verder voert de veiligheidsregio taken uit op het gebied
van de WMO (maatschappelijke opvang, verslaving- en
bemoeizorg). Daarmee wordt een bijdrage aan programma
1 geleverdBelang
Afvaardiging burgemeester namens Leudal
Bestuurlijk belang
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
€ 3.682
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2019
€ 2.809
Vreemd vermogen
01-01-2019
€ 50.702
Eigen vermogen
31-12-2019
€ 3.771
Vreemd vermogen
31-12-2019
€ 49.836
Resultaat
€ 646
Ontwikkeling 2020
Ontwikkelingen 2019:
- Doorontwikkeling van (jeugd)gezondheidszorg heeft plaatsgevonden
- Betaalbaarheid en beschikbaarheid is geprioriteerd en wordt besproken middels kerntakenoverleg
- Realisatie nieuwe brandweerkazernes Ittervoort
- Doorontwikkeling en implementatie van risicogericht, vraaggericht en informatie-gestuurd werken
- Verdere inventarisatie en planvorming Risk Factory
- Samenwerkingsmogelijkheden met de Veiligheidsregio Zuid-Limburg worden doorontwikkeld
Risicobeheer
In de nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen van de VRLN is bepaald dat de VRLN een weerstandsvermogen aanhoudt op grond van het vastgestelde risicoprofiel. Het risicoprofiel wordt om de drie jaar geactualiseerd. De berekende weerstandscapaciteit is bepaald op € 1.250.000. Uit de jaarrekening 2019 blijkt dat de beschikbare weerstandscapaciteit € 1.765.000 bedraagt. Deze is dus hoger dan de benodigde capaciteit.
- Verbonden partij Reinigingsdienst Maasland
Reinigingsdienst Maasland
Vestigingsplaats
Haelen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
De reinigingsdienst Maasland voert taken uit op het gebied van inzameling huishoudelijke afvalstoffen, verwijderen van veegvuil, afvalslib en inzameling van bedrijfsafvalstoffen en levert een bijdrage aan de realisatie van de doelstellingen in programma 3.
Belang
Bestuurlijk belang
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
€ 1.577
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2019
€ 1.809
Vreemd vermogen
01-01-2019
€ 7.424
Eigen vermogen
31-12-2019
€ 1.524
Vreemd vermogen
31-12-2019
€ 7.782
Resultaat
€ 405 -/-
Ontwikkeling 2020
“De GR RD Maasland streeft naar een schaalgrootte waarin de operaties tegen de laagst mogelijke kosten kunnen worden uitgevoerd en de continuïteit van de samenwerking is geborgd.
De GR RD Maasland zal in de toekomst bij alle aan de GR deelnemende gemeenten uitvoering geven aan het volledige afvalbeheer. Aanvullend, op dit basispakket, kunnen gemeenten aanverwante taken op- of overdragen.
Het bestuur blijft streven naar uitbreiding van het aantal deelnemers in de regio Midden-Limburg en acht een structurele samenwerking met de regio westelijke mijnstreek i.c. het regionale afvalinzamelbedrijf RWM, als kansrijk.”Risicobeheer
De gemeenschappelijke regeling biedt voldoende mogelijkheden om het functioneren van de organisatie te optimaliseren en in te kunnen spelen op toekomstige ontwikkelingen.
De kosten van de gemeenschappelijke regeling zijn inzichtelijk waardoor de risico's beperkt en voldoende beheersbaar zijn. Risicomanagement is voor deze organisatie permanent
een agendapunt. - Verbonden partij Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Gemeenschappelijke regeling
Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
BsGW is een uitvoeringsgerichte organisatie die de belastingheffing en invordering van gemeenten en waterschappen uitvoert. Doel van het samenwerkingsverband is om de belastingheffing en invordering op een kwalitatief hoog niveau en doelmatig te realiseren. De gemeente Leudal is per 1 januari 2013 deelnemer van BsGW.
Belang
In algemeen bestuur is namens Leudal 1 wethouder afgevaardigd.
Bestuurlijk belang
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
€ 392
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2019
€ 268
Vreemd vermogen
01-01-2019
€ 0
Eigen vermogen
31-12-2019
€ 606
Vreemd vermogen
31-12-2019
€ 550
Resultaat
€ 13
Ontwikkeling 2020
Beleidsverantwoording 2019
De beleidsdoelstellingen voor 2019 zijn gerealiseerd.
Speerpunten 2020
- Aanpassing en optimalisering werkprocessen door implementatie (deelprojecten) masterplan Basisgegevens in de toekomst, waarbij met name de aansluiting van de gegevens uit de LV BAG naar de LV WOZ extra aandacht verdient;
- Aanpassing en optimalise23ring werkprocessen door aansluiting op de Landelijke Voorziening (LV);
- Aanpassing en optimalisering werkprocessen door aanslagoplegging en overige berichten digi-taal aan te bieden op MijnOverheid, Persoonlijke Pagina van BsGW.
Risico's
- De ontwikkeling op het gebied van proceskosten vormt een risico. Dit ziet met name op een (eventuele) verhoging van deze kosten en de bevoegdheid van de rechtspraak om een hoger vergoeding toe te kennen dan de forfaitaire bedragen.
- De doorbelasting van de proceskosten naar de deelnemers en het Waterschap is nog steeds punt van discussie.
Beide risico's kunnen gevolgen hebben voor de hoogte van de jaarlijkse bijdrage van gemeente Leudal.
Risicobeheer
Door het Algemeen Bestuur van BsGW is uitgesproken dat het weerstandsvermogen van de BsGW
realistisch, maar qua omvang beperkt moet zijn. Operationele risico’s moeten door BsGW zelf kunnen
worden opgevangen, zonder te hoeven terugvallen op de deelnemers. Echter, als gevolg van gewijzigde
wetgeving worden jaarlijks grote bedragen aan proceskosten (in het kader van de WOZ) vergoed, die
steeds een wissel trekken op het eigen vermogen van BsGW.
Een tweede aandachtspunt betreft het ondernemings- en ontwikkelings-plan 2018-2020, waarmee een
aanzienlijk bedrag is gemoeid en waarvan de implementatie grote impact kan hebben op de organisatie.
Het behalen van de doelstellingen binnen de genoemde termijnen en budgetten vergt een gedegen
aanpak.
Tot slot heeft BsGW in de loop van 2019 een begin gemaakt met de transitie van de waardering van
alle WOZ-objecten van kubieke meters inhoud naar vierkante meters oppervlakte: een majeur project
als gevolg van gewijzigde wettelijke regelgeving, dat uiterlijk vóór 2022 moet zijn afgerond, om de
aanslagoplegging correct te kunnen doen. - Verbonden partij Internationale Zaken Noord-Midden Limburg
Internationale Zaken Noord-Midden Limburg
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Het helpen realiseren van regionale beleidsdoelen in Noord- en Midden- Limburg door advisering en het voeren van regie ten aanzien van internationale positionering en het verkleinen van grensbarrieres.
Belang
Bestuurlijk belang
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
€ 10
Financieel
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Resultaat
€ 0
Ontwikkeling 2020
Uitgangspunten van de bestuursopdracht:
- levert een bijdrage aan het realiseren van de inhoudelijke ambities van de deelnemende gemeenten;
- complementair en verbindend: geen zaken dubbel doen;
- naast grensoverschrijdende- mogelijk ook internationale thema’s;
- afbakening in thema’s/opgaven, niet voor alles;
- zichtbaar;
- bestuurlijk draagvlak en eigenaarschap;
- continuering huidige financiële bijdrage;
- de kosten van deelname aan de bestuursopdracht Internationale Zaken bedraagt € 0,28 per
inwoner ofwel € 10.045 totale bijdrage per jaar;
- vanaf de begroting 2018-2021 is de “Bestuursopdracht Internationale Zaken” structureel opgenomen.
Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.
- Verbonden partij Grenspark Maas-Schwalm-Nette
Grenspark Maas-Schwalm-Nette
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Het doel van het Grenspark is om van het landschappelijk waardevolle grensgebied één regionale grensoverschrijdende identiteit te maken. Dit gebeurt door de recreatieve mogelijkheden binnen de gebieden aan weerszijde van de grens te promoten en te verbeteren. Het coördineert en voert daartoe grensoverschrijdende projecten uit, o.a. met subsidies van de EU. Het levert een bijdrage aan programma 1.
Belang
Bestuurlijk belang
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
€ 5
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2019
€ 50
Vreemd vermogen
01-01-2019
€ 211
Eigen vermogen
31-12-2019
€ 48
Vreemd vermogen
31-12-2019
€ 143
Resultaat
€
Ontwikkeling 2020
De samenwerking binnen het Grenspark draagt bij aan de toeristische-recreatieve ontwikkeling van gemeente Leudal. Met name de trekkende en coördinerende rol van de organisatie zorgt ervoor dat Leudal kan participeren aan grensoverschrijdende projecten gesteund door Europese subsidies.
Risicobeheer
Kenmerkend voor de organisatie structuur van het Grenspark Maas-Swalm-Nette is de beperkte
reguliere bijdrage van de deelnemers.
Per project worden deelnemers geselecteerd en de kosten per deelnemer middels een verdeelsleutel
bepaald. Centraal hierbij staat de cofinanciering vanuit Nationale- en Europese subsidies. Door deze
werkwijze is het financiële risico gering. - Verbonden partij Euregio Rijn-Maas-Noord
Euregio Rijn-Maas-Noord
Vestigingsplaats
Mönchengladbach
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Doel is het stimuleren, ondersteunen en coördineren van de regionale grensoverschrijdende samenwerking op de volgende gebieden: economische ontwikkeling, ruimtelijke ordening, opleiding en onderwijs, cultuur en sport, toerisme en recreatie, milieubescherming en afvalverwerking, natuurbehoud, rampenbestrijding, communicatie, openbare orde en veiligheid. De Euregio beheert tevens de verdeling van subsidiemiddelen INTERREG (vierde periode). Het levert een bijdrage aan programma 5.
Belang
Twee leden
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
€ 7
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2019
n.v.t.
Vreemd vermogen
01-01-2019
n.v.t.
Eigen vermogen
31-12-2019
n.v.t.
Vreemd vermogen
31-12-2019
n.v.t.
Resultaat
€ 0
Ontwikkeling 2020
De gemeente neemt deel aan de commissies in de Euregio Rijn-Maas-Noord. Hierbij beoordelen wij mede projectaanvragen en ondersteunen we verschillende initiatieven met behulp van de INTERREG subsidie.
Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.
- Verbonden partij Omnibuzz
Omnibuzz
Vestigingsplaats
Geleen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Omnibuzz heeft haar missie vertaald in enkele concrete doelstellingen:
Iedere doelgroep passend en tijdig vervoer bieden
Continu werken aan kwaliteitsverbetering
Hierbij aansluiten bij al ingezette kanteling in het sociale domein
Vervoersuitgaven beheersbaar houden
Vervoer kunnen blijven garanderen binnen de gemeentelijke begroting en grip op de interne organisatie.Belang
Bestuurlijk belang
Financieel belang
€ 37
Bijdrage
€ 506
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2019
€ 1.483
Vreemd vermogen
01-01-2019
€ 2.862
Eigen vermogen
31-12-2019
€ 958
Vreemd vermogen
31-12-2019
€ 2.480
Resultaat
€ 187
Ontwikkeling 2020
Speerpunten 2020:
- toerekening van de beheerskosten Omnibuzz naar de gemeenten op basis van gebruik, overheadkosten op basis van inwonertal;
- omzetten van zone- naar kilometerberekening ten behoeve van de afrekening tussen Omnibuzz en de gemeenten.
- Klanttarief voor 2020 verhogen.
Risicobeheer
Bij doelgroepenvervoer wordt onderscheid gemaakt tussen uitvoeringskosten van het vervoer en de regiekosten. De uitvoeringskosten van het vervoer (directe kosten) komen voor wat betreft het werkelijke gebruik voor rekening van de betreffende gemeente.
Eens in de 4 jaar wordt de nota reserves en voorzieningen geactualiseerd. De meest recente actualisatie heeft in 2018 plaatsgevonden. Op basis van een risico-inventarisatie en impactanlayse is de minimum (€ 520.000) en maximum (€ 1.308.000) benodigde stand van de algemene reserve berekend. Regelmatig wordt getoetst of de aanwezige weerstandscapaciteit afdoende is om de risico’s waamee Omnibuzz geconfronteerd wordt af te dekken. Het saldo van de algemene reserve primo 2019 bedraagt € 920.783 en ligt hiermee binnen de afgesproken bandbreedte. Per ultimo 2019 is de algemene reserve gedaald tot € 639.208 als resultaatsbestemming 2019 wordt voorgesteld om € 60.792 te doteren aan de algemene reserve. - Verbonden partij Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) Limburg-Noord
Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) Limburg-Noord
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Het doel van de vorming van de Gemeenschappelijke Regeling voor de Regionale Uitvoeringsdienst Limburg Noord (GR RUD LN) is om een hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te bereiken.
Belang
Bestuurlijk belang
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
€ 53
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2019
€ 334
Vreemd vermogen
01-01-2019
€ 1.372
Eigen vermogen
31-12-2019
€ 334
Vreemd vermogen
31-12-2019
€ 1.658
Resultaat
€ 0
Ontwikkeling 2020
De volgende speerpunten zijn er:
- Vanaf 2019 is de RUD gestart met het branchegericht werken, wat ook in 2020 voortgezet wordt.
- Gezien de aankomende omgevingswet en de kwaliteitscriteria 2.2 wordt door de RUD LN in 2020 ingezet op trainingen van houding en gedrag.
- Een belangrijke pijler binnen de omgevingswet is de invoering van het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO). Hierop is reeds voorgesorteerd met de aanschaf van een gezamenlijk VTH-systeem. De implementatie van dit systeem wordt naar verwachting dit jaar afgerond( 2019).
- Onderwerpen waar wij in 2020 met de ketenpartners de samenwerking opzoeken zijn; de drugs gerelateerde problematiek, asbest, afvalbedrijven en de mestketen.
- Alle handhavingstaken op het gebied van energie zijn ondergebracht binnen bij het RUDteam van energiespecialisten. De partners bepalen zelf of zij extra geld reserveren voor de inzet op het thema Energie of dat zij herprioriteren
Daarnaast is er een andere ontwikkeling:
6 januari 2019: Vanuit het lijnmanagersoverleg wordt ingezet om een werkgroep kwaliteitsborging samenstellen bestaande uit minimaal 3 medewerkers van de partners en wordt ondersteund door het coördinatiecentrum. Dit om de kwaliteit die wordt geleverd, te meten. Nu wordt dit nog niet gemonitord.Risicobeheer
De gemeenschappelijke regeling biedt voldoende mogelijkheden om het functioneren van de
RUD-organisatie te optimaliseren en in te kunnen spelen op toekomstige ontwikkelingen zoals de
Omgevingswet. De kosten van de GR zijn inzichtelijk waardoor de risico’s beperkt en voldoende
beheersbaar zijn.
Overig
- Verbonden partij Samenwerking Midden-Limburg
Samenwerking Midden-Limburg
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Overig
Website
Doelstelling
Per 1-1-2015 is de Samenwerkingsovereenkomst Midden-Limburg van start gegaan middels een bestuursovereenkomst tussen de 7 Midden-Limburgse gemeenten.
Doel van de bestuursovereenkomst SML is:
• Het organiseren van een netwerkstructuur die voor bundeling
en coördinatie zorgt van projecten en trajecten op economisch,
sociaal en fysiek terrein
• Het in de overeenkomst bepaalde laat de publiekrechtelijke
positie en de bevoegdheden van overheden onverletBelang
Bestuurlijk belang
€ 0,60 per inwoner; proces en organisatiekosten
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
€ 22
Financieel
Eigen vermogen
nvt
Vreemd vermogen
nvt
Eigen vermogen
nvt
Vreemd vermogen
nvt
Resultaat
€ 0
Ontwikkeling 2020
In 2019 hebben we de Samenwerking Midden-Limburg (SML) geëvalueerd. Hieruit blijkt dat de wil en noodzaak om samen te werken hoog is. Echter de samenwerking levert nu nog vaak onvoldoende rendement en tastbaar resultaat op. De samenwerking bestaat te veel uit overleg en te weinig daadkracht.
Op basis van deze evaluatie is in de regio een vervolgproces opgepakt. Dit heeft ertoe geleid dat 7 januari 2020 een bestuursconferentie plaatsvond met alle colleges van Midden-Limburg. Gezamenlijk hebben de colleges uitgesproken:
- Door te gaan met wat goed gaat;
- De intensivering van de samenwerking met Noord-Limburg te onderzoeken;
- Twee projecten te benoemen waarmee we concreet aan de slag gaan:
- Integrale aanpak van transities in ruimtegebruik en landschap;
- Internationale werknemers.
De structuur van SML is volgend aan de inhoud en zal op basis van de ingezette koers worden ontwikkelt (vorm volgt inhoud).Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage aan proces- en organisatiekosten.
- Verbonden partij Ijzeren Rijn
Overig
Ijzeren Rijn
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Overig
Website
Doelstelling
Gemeenten en instanties werken samen aan het creëren van zo veel mogelijk beïnvloedingsruimte om veiligheidsrisico's en aantasting van de leefbaarheid vanwege heringebruikname van het historische tracé van de IJzeren Rijn zo veel mogelijk te verminderen.
Belang
Bestuurlijk belang
Afhankelijk gesteld van gevergde noodzaak
Financieel belang
€
Bijdrage
€ 0
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2019
€ 70
Vreemd vermogen
01-01-2019
n.v.t.
Eigen vermogen
31-12-2019
€ 70
Vreemd vermogen
31-12-2019
n.v.t.
Resultaat
€ 0
Ontwikkeling 2020
Het Samenwerkingsverband is 'slapend' geweest in 2019. Er zijn geeen ontwikkelingen in het dossier geweest die hebben geleid tot activiteiten.
Risicobeheer
N.v.t.
Stichting / Vereniging
- Verbonden partij Keyport 2020
Stichting / Vereniging
Keyport 2020
Vestigingsplaats
Weert
Rechtsvorm
Stichting / Vereniging
Website
Doelstelling
Keyport 2020 is de samenwerking tussen ondernemers, overheid en onderwijs (triple helix), een manier van werken om de economische structuur in en voor de regio te versterken. Keyport 2020 bundelt en regisseert de krachten van ondernemers, overheid, onderwijs en kennisinstellingen en fungeert als de centrale visie waarin de drie partijen zich herkennen.
Belang
Bestuurlijk belang
bijdrage € 2,47 per inwoner
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
€ 88
Financieel
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t
Resultaat
€ 68
Ontwikkeling 2020
Keyport2020 heeft een tussentijdse evaluatie van de strategische doelstellingen van Routeplan 2016-2020 uitgevoerd.
De resultaten zijn van belang voor zowel het bepalen van de doelstellingen voor het jaarplan 2020 als voor het nieuw te ontwikkelen Routeplan 2021-2025. Ook heeft een inhoudelijke evaluatie van de uitgevoerde projecten plaatsgevonden.
Beide resultaten worden binnenkort op de gebruikelijke wijze aangeboden aan de colleges en raden.Er zijn ook weer diverse nieuwe projecten opgestart.
Door middel van een jaarplan vindt concretisering van het Routeplan 2016 – 2020 plaats en beschrijft de activiteiten
die Keyport 2020 in afstemming en samenwerking met haar partners jaarlijks gaat uitvoeren.
Leudal is actief partner in Keyport2020. In lijn met het Routeplan 2016-2020 wordt ingezet op het versterken van ondernemerschap, het bevorderen van innovatie en het optimaliseren van de regionale arbeidsmarkt. Deze opgaven zijn in de Strategische InvesteringsAgenda Midden-Limburg ook benoemd tot speerpunt en dit ondersteunen wij vanuit Leudal. Ook sluit dit aan op het economisch profiel c.q. economische ambitie van Leudal.Risicobeheer
De continuïteit van Keyport2020 is afhankelijk van de jaarlijkse bijdragen van de participerende
gemeenten. Stichting Keyport 2020 verleent subsidies aan projecten waarbij de grootste investeringen
door derden worden gedaan. Er wordt door Keyport 2020 niet risicodragend geïnvesteerd. - Verbonden partij Routebureau Midden-Limburg
Routebureau Midden-Limburg
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Stichting / Vereniging
Website
Doelstelling
• Het Routebureau staat garant voor een kwalitatief hoogstaand
en actueel fietsknooppuntennetwerk.
• Het routebureau zorgt voor goede ontsluiting van
routeinformatie naar de promotie-organisaties.
• Uniformiteit in bewegwijzering.
• Het tegengaan van verrommeling van het landschap.
• Vergaren van informatie omtrent routes
• Initiëren van vernieuwing en gezamenlijke aanpak in
Noord- en Midden-LimburgBelang
Bestuurlijk belang
€ 0,38 per inwoner per 01-01-2015
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
€ 0,38 per inwoner per 01.01.2015
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2018
€ 80
Vreemd vermogen
01-01-2018
€ 84
Eigen vermogen
31-12-2018
€ 68
Vreemd vermogen
31-12-2018
€ 375
Resultaat
€ 0
Ontwikkeling 2020
Naast het regulier beheer en onderhoud van het fietsknooppuntennetwerk, beheert en onderhoudt het Routebureau ook de knooppuntenstructuur voor het wandelen en het ruiteren. Deze samenwerking verloopt g
Noot: i.v.m. coronacrisis nog geen cijfers 2019 beschikbaar .
Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
- Verbonden partij Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg BV
Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg BV
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Ontwikkelingsmaatschappij (OML) heeft tot doel namens de aandeelhoudende gemeenten om het vestigingsklimaat te verbeteren en de regionale economische structuur te versterken. Zij doet dit door:
• Ontwikkeling van bedrijventerreinen/verkoop van bedrijfskavels
• Beheer bedrijventerreinen
• Herstructurering van bedrijventerreinen
• Advies en begeleidingBelang
Bestuurlijk belang
Aandelenkapitaal
Financieel belang
€ 2.483
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2019
€ 16.952
Vreemd vermogen
01-01-2019
€ 11.948
Eigen vermogen
31-12-2019
€ 16.860
Vreemd vermogen
31-12-2019
€ 12.093
Resultaat
€ 92
Ontwikkeling 2020
Vorig jaar is het nieuwe ondernemingsplan OML 2018-2022 door de aandeelhouders vastgesteld. Daarmee wordt dit het kader voor de activiteiten en investeringen van OML. Hiermee kan OML toekomstgericht handelen, aansluiten bij de ontwikkelingen in de regio, provincie en de brede maatschappelijke ontwikkelingen.
OML is voornemens de focus te leggen op het versterken van de Midden Limburgse economie. Dit houdt in dat OML met de nodige ambitie het bedrijfsleven wil faciliteren bij ruimtelijk economische vraagstukken. Het gaat hierbij om o.a. locatie -en gebiedsontwikkeling; herstructurering van private kavels (niet-openbaar gebied) en mogelijk daaropvolgend de ontwikkeling, aanleg en verkoop van nieuwe bedrijventerreinen (al naar gelang de behoefte). OML zal zich verder ontwikkelen tot dé sparringpartner c.q. uitvoeringsorganisatie van de aangesloten gemeenten om bovengenoemde ambitie waar te maken.
Uitgangspunt hierbij is dat OML waarde creëert voor de regio en de aandeelhouders. OML is dé partner/uitvoeringsorganisatie die ten aanzien van bovengenoemde kerntaken de expertise in huis heeft; instrumenten op het gebied van financial engineering kan inzetten en met draagvlak snel en flexibel kan acteren.Risicobeheer
De exploitatie van OML wordt sterk beïnvloed door de ontwikkelingen in de commerciële
vastgoedsector. Door de sterk aantrekkende verkoopcijfers is de totale borgtocht van de
aandeelhoudende gemeenten aan de BNG in februari 2018 verlaagd naar € 2 miljoen.
Daarmee staat Leudal nog garant voor € 432.000. (borgstelling BNG krediet) en € 21.600 (borgstelling lening provincie.
Door de verlaagde borgstelling is het risico afgenomen. - Verbonden partij CBL Vennootschap BV
CBL Vennootschap BV
Vestigingsplaats
Den Bosch
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Het beheren van fondsen ter dekking van eventuele aansprakelijkheid van haar aandeelhouders in het kader van cross border leases naar aanleiding van de verkoopovereenkomst voor de verkoop van Essent N.V..
Belang
Bestuurlijk belang
0,60338%
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
n.v.t.
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2019
€ 137
Vreemd vermogen
01-01-2019
€ 22
Eigen vermogen
31-12-2019
€ 125
Vreemd vermogen
31-12-2019
€ 5
Resultaat
€ 12 -/-
Ontwikkeling 2020
Beleidsvoornemens:
Het initieel vermogen in het CBL Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009, $ 275 mln.
Eind juni 2016 is het CBL Escrow Fonds geliquideerd. Het restantbedrag is volledig uitgekeerd aan de
aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang in de vennootschap.
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 9 april 2020 zal het bestuur van de
vennootschap een voorstel besluit voor vereffening en definitieve ontbinding aan de aandeelhouders
voorleggen.Financiële risico’s:
Met de liquidatie van het CBL Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee
aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal
wordt aangehouden in de vennootschap.
Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders relatief
gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap
(totaalbedrag € 20.000), art 2.81 BW.Risicobeheer
Met de liquidatie van het CBL Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee
aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal
wordt aangehouden in de vennootschap.
Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders relatief
gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaal
bedrag € 20.000), art 2.:81 BW. - Verbonden partij CSV Amsterdam BV
CSV Amsterdam BV
Vestigingsplaats
Den Bosch
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Op 9 mei 2014 is de naam van Claim Staat Vennootschap B.V. gewijzigd in CSV Amsterdam B.V.. De statuten zijn gewijzigd zodat de nieuwe organisatie nu drie doelstellingen vervult:
• Namens de verkopende aandeelhouders van Essent een
eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat
als gevolg van de WON
• Namens de verkopende aandeelhouders eventuele
garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO B.V.
(“Waterland”)
• Het geven van instructies aan de Escrow-agent wat betreft het
beheer van het bedrag dat op de Escrow-rekening n.a.v.
verkoop Attero is gestortBelang
Bestuurlijk belang
0,60338%
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
n.v.t.
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2019
€ 746
Vreemd vermogen
01-01-2019
€ 45
Eigen vermogen
31-12-2019
€ 452
Vreemd vermogen
31-12-2019
€ 84
Resultaat
€ 294 -/-
Ontwikkeling 2020
(ad. a)
In februari 2008 is Essent, met toestemming van de publieke aandeelhouders, een procedure begonnen
tegen de Staat der Nederlanden waarin zij een verklaring voor recht vragen dat bepaalde bepalingen
van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON) onverbindend zijn. Als gevolg van de WON (en de als
gevolg daarvan doorgevoerde splitsing tussen het productie- en leveringsbedrijf enerzijds en
netwerkbedrijf anderzijds) hebben haar aandeelhouders schade geleden. Vanwege praktische
moeilijkheden om de juridische procedure aan de verkopende aandeelhouders van Essent over te
dragen, hebben de verkopende aandeelhouders en RWE afgesproken dat de onderliggende
(declaratoire) procedure over de vraag of (delen van) de WON onverbindend zijn, ook na afronding van
de transactie met RWE, door Essent zal worden gevoerd. De verkopende aandeelhouders en RWE zijn
verder overeengekomen dat de eventuele schadevergoedingsvordering van Essent op de Staat der
Nederlanden die zou kunnen ontstaan als de rechter inderdaad van oordeel is dat (delen van) de WON
onverbindend is, wordt gecedeerd aan de verkopende aandeelhouders (en dus niet achterblijft bij
Essent), die deze vordering gebundeld zullen gaan houden via de deelneming (de Claim Staat
Vennootschap B.V.).
De WON leidde er toe dat het productie- en leveringsbedrijf enerzijds en het netwerkbedrijf anderzijds
gesplitst moesten worden. De Rechtbank te 's-Gravenhage heeft de vordering van Essent in eerste
instantie afgewezen. Essent is tegen deze uitspraak in hoger beroep gegaan. In juni 2010 heeft het
Gerechtshof in Den Haag de WON onverbindend verklaard. De Staat is tegen de uitspraak in cassatie
gegaan bij de Hoge Raad. De Hoge Raad heeft pre justitiële vragen gesteld aan het Europese Hof van
Justitie. Het Europese Hof van Justitie heeft een reactie gegeven aan de Hoge Raad een uitspraak doen.
De Hoge Raad heeft na reactie van het Europese Hof op 26 juni 2015 jl. uitspraak gedaan.
De Hoge Raad heeft besloten dat de Splitsingswet niet in strijd is met het recht van de Europese Unie.
Met deze uitspraak van de Hoge Raad zijn de vorderingen van Essent op de Staat definitief afgewezen.
Voor de vennootschap is de procedure daarmee geëindigd.
(ad. b)
In het kader van de verkoop van Attero aan Waterland hebben de verkopende aandeelhouders van
Attero een aantal garanties en vrijwaringen gegeven aan Waterland. Het merendeel van deze garanties
en vrijwaringen is door de verkopende aandeelhouders overgedragen aan CSV Amsterdam B.V. Ter
verzekering van de betaling van eventuele schadeclaims heeft Waterland bedongen dat een deel van
de verkoopopbrengst, zijnde € 13,5 miljoen, door de verkopende aandeelhouders gedurende een
bepaalde tijd op een escrow-rekening wordt aangehouden. Buiten het bedrag dat op deze rekening zal
worden gehouden, zijn de verkopende aandeelhouders niet aansprakelijk voor inbreuken op garanties
en vrijwaringen.
Waterland heeft op 22 mei 2015 een claim van ten minste € 9,5 miljoen ingediend bij de CSV
Amsterdam B.V. Vanwege die claim, diende - conform de afspraken vastgelegd in de
koopovereenkomst - het gehele in escrow geplaatste bedrag ter beschikking te blijven ter afwikkeling
van deze claim. De contractuele beoogde verlaging per 27 mei 2015 van het escrow bedrag (lees:
betaling door de notaris van € 9,5 miljoen aan de CSV Amsterdam B.V. en daarmee aan de verkopende
aandeelhouders) heeft daarom niet plaatsgevonden.
In juni 2016 is een compromis bereikt tussen Waterland en de vennootschap voor een bedrag van €
5.464.217 over de belastingclaims tot en met de periode waarin Attero integraal onderdeel, als Essent
Milieu, uitmaakte van de Essent-organisatie. Het bedrag is betaald uit het escrow fonds van € 13,5
miljoen. Daarnaast is door Attero een bedrag betaald aan de vennootschap van € 3.406.063 voor de
(eventuele) belastingteruggaven over deze periode. Het bedrag is toegevoegd aan de overige reserves
van de vennootschap en in 2016 voor een groot deel uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van
het aandelenbelang.
(ad. c)
Het resterend vermogen op de escrow-rekening is € 8.035.783,- . De escrow-rekening wordt
aangehouden bij de notaris. De verkopende aandeelhouders en Waterland zijn niet zonder meer
gerechtigd tot het voornoemde bij een notaris in escrow gestorte bedrag. De verkopende
aandeelhouders en Waterland hebben enkel een voorwaardelijke aanspraak op dat bedrag. Zodra aan
de in de escrow overeenkomst opgenomen voorwaarden is voldaan, zal de notaris het desbetreffende
bedrag betalen aan hetzij de CSV Amsterdam B.V. (ten gunste van de verkopende aandeelhouders van
Attero), hetzij aan Waterland. Het in escrow gestorte bedrag maakt geen onderdeel van de balans van
CSV Amsterdam B.V.Beleidsvoornemens:
De looptijd van deze vennootschap is afhankelijk van de periode dat claims worden afgewikkeld.
Eventuele claims ten laste van het resterende bedrag in de escrow konden door Waterland tot 5 jaar na
completion (mei 2019) worden ingediend.
Na afwikkeling van deze eventuele claims van Waterland zal de escrow-rekening kunnen worden
opgeheven en het restant op deze rekening kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar
rato van het aandelenbelang.
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 9 april 2020 zal het bestuur van de
vennootschap een voorstel besluit voor het schikken voor de afwikkeling van alle uitstaande claims aan
de aandeelhouders voorleggen.
In deze schikking is tevens geregeld dat de vennootschap de bezwaarprocedure van Attero met
betrekking tot de afvalstoffenheffing voorlopig tegen de Belastingdienst zal voorzetten.
Op het moment is de vennootschap in afwachting van de reactie van de Belastingdienst op het
bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een gerechtelijke
procedure zal in overleg met Aandeelhouderscommissie de procedure al dan niet worden voortgezet.
Na (eventuele voortijdige) beëindiging van deze procedure zal het bestuur een voorstel besluit aan de
aandeelhouders voor vereffening en definitieve ontbinding van de vennootschap kunnen voorleggen.Financiële risico’s:
Het financiële risico is beperkt tot eventuele claims van Waterland als gevolg van garanties en
vrijwaringen die door de verkopende aandeelhouders zijn afgegeven tot het bedrag van € 8.035.783,-
die nog resteert op de escrow-rekening en voor het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in
de vennootschap.
Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en
beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag €
20.000), art 2.:81 BW.Risicobeheer
Het financiële risico is beperkt tot eventuele claims van Waterland als gevolg van garanties en
vrijwaringen die door de verkopende aandeelhouders zijn afgegeven. Momenteel is er een bedrag van
€ 5.4 mln. uitbetaald aan Waterland ten laste van de escrow-rekening en is er een bedrag van € 3.4 mln.
terugbetaald door Waterland in verband met belastingteruggave, waardoor het risico nu is afgenomen
tot een maximum van € 8.0 mln. en voor het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de
vennootschap.
Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en
beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaal bedrag
€ 20.000), art 2:81 BW. - Verbonden partij Vordering op Enexis BV
Vordering op Enexis BV
Vestigingsplaats
Den Bosch
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Bij de verkoop van de aandelen Essent is een lening (vordering) overgedragen aan RWE en de aandeelhouders. Op het moment van overdracht bedroeg de vordering € 1,8 miljard (aandeel Leudal 0,60338% = € 10.860.000). De aflossing is vastgelegd in een leningsovereenkomst. Gemiddelde rentevergoeding 4,65%.
Belang
Bestuurlijk belang
0,60338%
Financieel belang
€ 112
Bijdrage
n.v.t.
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2019
€ 2 -/-
Vreemd vermogen
01-01-2019
€ 356.324
Eigen vermogen
31-12-2019
€ 9 -/-
Vreemd vermogen
31-12-2019
€ 9
Resultaat
€ 7-/-
Ontwikkeling 2020
Beleidsvoornemens:
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 9 april 2020 zal het bestuur van de
vennootschap een voorstel besluit voor vereffening en definitieve ontbinding aan de aandeelhouders
voorleggen.Financiële risico’s:
De aandeelhouders lopen zeer beheerst geachte risico’s op Enexis voor de niet -tijdige betaling van
rente en/of aflossing en, in het ergste geval, faillissement van Enexis en voor het bedrag dat als
werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap.
Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en
beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag €
20.000), art 2.:81 BW.Risicobeheer
De aandeelhouders lopen een zeer beheerst geacht risico op Enexis voor de niet tijdige betaling van
rente en/of aflossing en, in het ergste geval, faillissement van Enexis. Daarnaast is het risico en daarmee
de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale
aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaal bedrag € 20.000), art 2.:81 BW. - Verbonden partij Verkoop vennootschap BV
Verkoop vennootschap BV
Vestigingsplaats
Den Bosch
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
De functie van deze Verkoop Vennootschap is uitoefenen van alle rechten en verplichtingen van de aandeelhouders t.o.v. Essent NV en RWE AG, voortvloeiende uit de verkoopovereenkomst.
Belang
Bestuurlijk belang
0,60338%
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
n.v.t.
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2019
€ 112
Vreemd vermogen
01-01-2019
€ 30
Eigen vermogen
31-12-2019
€ 71
Vreemd vermogen
31-12-2019
€ 16
Resultaat
€ 41 -/-
Ontwikkeling 2020
Beleidsvoornemens:
Het initieel vermogen in het General Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009, € 800
mln.
Eind juni 2016 is het General Escrow Fonds geliquideerd. Het restantbedrag is volledig uitgekeerd aan
de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang in de vennootschap.
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 9 april 2020 zal het bestuur van de
vennootschap een voorstel besluit voor vereffening en definitieve ontbinding aan de aandeelhouders
voorleggen.Financiële risico’s:
Met de liquidatie van het General Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee
aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal
wordt aangehouden in de vennootschap.
Het financiële risico is na de liquidatie van het General Escrow Fonds relatief gering en beperkt tot de
hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000), art 2.:81
BW.Risicobeheer
Met de liquidatie van het General Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee
aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal
wordt aangehouden in de vennootschap.
Het financiële risico is na de liquidatie van het General Escrow Fonds relatief gering en beperkt tot de
hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaal bedrag € 20.000), art 2.:81
BW. - Verbonden partij Enexis NV
Enexis NV
Vestigingsplaats
Den Bosch
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,7 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.
De vennootschap heeft ten doel het realiseren van een duurzame energievoorziening door state of the art dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen én excellent netbeheer uit te voeren.Deze doelen worden gerealiseerd op basis van de volgende strategieën:
• Netwerk en dienstverlening tijdig gereed voor veranderingen in de energiewereld;
• Betrouwbare energievoorziening;
• Excellente dienstverlening: hoge klanttevredenheid en verlaging kosten;
• Samen met lokale partners Nederlandse klimaatdoelen realiseren;
• Innovatieve, schaalbare oplossingen om de energietransitie te versnellen.De provincie tracht met haar aandeelhouderschap in Enexis de publieke belangen te behartigen. De infrastructuur voor energie is een vitaal onderdeel voor onze economie en voor onze samenleving.
Belang
Bestuurlijk belang
dividend € 736.000 (903.150 aandelen); 0,60338%
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2019
€ 4.024.000
Vreemd vermogen
01-01-2019
€ 3.691.000
Eigen vermogen
31-12-2019
€ 4.112.000
Vreemd vermogen
31-12-2019
€ 4.146.000
Resultaat
€ 210
Ontwikkeling 2020
Ontwikkelingen
Op basis van de Energieagenda 2030 is in 2019 het uitvoeringsprogramma ‘Energie verbindt' opgesteld. De uitvoering wordt opgepakt in samenwerking met de strategische partners van de provincie. Enexis is één van deze partners in de Brabantse Energie Alliantie. De alliantie tussen Enexis en provincie biedt door zowel concrete als strategische samenwerking een belangrijk fundament voor het kunnen behalen van de doelstellingen ten aanzien van broeikasgasreductie en duurzame opwek.
In Brabant zijn bijvoorbeeld energieke landschappen en groene mobiliteit thema’s waar de rol van Enexis van grote meerwaarde is. In de (nationale) totstandkoming van het klimaatakkoord vond op diverse onderdelen afstemming plaats met Enexis. Vertegenwoordigers van Enexis nemen deel aan de ontwikkeling van Regionale Energiestrategieën (RES-en) in de vier Brabantse RES-regio’s. En met Enpuls, de organisatie binnen Enexis Group ingericht op conceptontwikkeling voor het versnellen van de energietransitie, wordt onder meer samengewerkt op het gebied van sociale innovatie en sociale inclusie in de energietransitie.Risico's
WNT: Met ingang van 1 januari 2019 is de afbouw conform het overgangsrecht ingezet. Enexis voldoet ook in 2019 aan de bezoldigingsbepalingen van de WNT.
Governance: In 2020 zijn de heren Calon en Van Dijk en mevrouw Velthuis aftredend uit de Raad van Commissarissen. De heer Calon is niet herbenoembaar. Voor deze vacature doet de Aandeelhouderscommissie een aanbeveling voor de kandidaat die voor benoeming zal worden voorgedragen aan de AvA. De werving van een kandidaat is in 2019 gestart. Door veranderingen in de samenstelling van gemeentelijke of provinciale colleges is ook de samenstelling van de aandeelhouderscommissie veranderd.Risicobeheer
Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor’s (S&P) rating A+ (Stable outlook) en bij
Moody’s Aa3 (stable outlook).
De aandeelhouders lopen het risico (een deel van) de boekwaarde ad € 6,2 miljoen te moeten
afwaarderen. Het risico voor de aandeelhouders is gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde
(energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de
(intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V.
Wettelijk is minimaal 40% eigen vermogen vereist, Enexis heeft op dit moment meer dan 50% eigen
vermogen. Gecombineerd met de achtergestelde status van de ‘Vordering op Enexis vennootschap’ die
liep tot september 2019, levert dit een laag risico op voor de aandeelhouders van Enexis Holding N.V.
Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten. Het risico is echter
gemitigeerd door een overeengekomen streefwaarde van € 100 miljoen voor het jaarlijkse dividend. - Verbonden partij Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Vestigingsplaats
Borssele
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Onderdeel van Essent was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta NV uit Zeeland heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE bij de rechter aangevochten. Er liepen zowel een kort gedingprocedure als bodemprocedure. Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV (“PBE”) had het 50% belang in EPZ bij Energy Resources Holding (ERH) ondergebracht.
In 2010 is op gezamenlijk initiatief van de aandeelhouders van PBE en de provincie Zeeland als belangrijkste aandeelhouder van Delta een bemiddelingstraject gestart om het geschil tussen partijen op te lossen. In 2011 is dit bemiddelingstraject succesvol afgerond. Op 30 september 2011 is, 2 jaar na de verkoop van de aandelen Essent, ERH alsnog geleverd aan RWE. PBE blijft bestaan met een beperkt takenpakket. PBE zal de zaken afwikkelen die uit de verkoop voortkomen. Daarnaast is PBE verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant borging publiek belang kerncentrale Borssele uit 2009 die nopen tot voortbestaan van PBE in afgeslankte vorm. Hiermee is een termijn van 8 jaar na verkoop gemoeid. Na een statutenwijziging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 14 december 2011 is de inrichting van PBE aangepast naar de status van een SPV, vergelijkbaar met o.a. Verkoop Vennootschap.Belang
Bestuurlijk belang
Financieel belang
€ 63
Bijdrage
n.n.b.
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2019
€ 1.605
Vreemd vermogen
01-01-2019
€ 24
Eigen vermogen
31-12-2019
€ 1.590
Vreemd vermogen
31-12-2019
€ 455
Resultaat
€ 15 -/-
Ontwikkeling 2020
Beleidsvoornemens:
Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg
van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is
in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen
voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden.
Het doel is dat de vennootschap voor eind 2020 zal kunnen worden ontbonden.Financiële risico’s:
Met de liquidatie van het General Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee
aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal
wordt aangehouden in de vennootschap.
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders beperkt tot de hoogte van het
nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 1.496.822) (art 2.:81 BW).Risicobeheer
Met de liquidatie van het General Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee
aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal
wordt aangehouden in de vennootschap.
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders beperkt tot de hoogte van het
nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaal bedrag € 1.5 mln.), art 2.:81 BW. - Verbonden partij Bank Nederlandse Gemeenten
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
De gemeente Leudal bezit 143.052 aandelen die dividendopbrengsten genereren. Gemeente Leudal ziet haar aandelenbezit als een duurzame belegging.Belang
Bestuurlijk belang
0,26%
Financieel belang
€ 354
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2019
€ 4.991.000
Vreemd vermogen
01-01-2019
€ 132.518.000
Eigen vermogen
31-12-2019
€ 4 .887.000
Vreemd vermogen
31-12-2019
€ 144.802.000
Resultaat
€ 163.000
Ontwikkeling 2020
De BNG Bank streeft niet naar winstmaximalisatie, maar naar maatschappelijke impact en een redelijk rendement voor de aandeelhouders.
Risicobeheer: Risicomanagement is een vast agendapunt bij de vergaderingen.
Risicobeheer
Risicomanagement is voor deze organisatie een permanent agendapunt.
- Verbonden partij Nazorg Limburg
Nazorg Limburg
Vestigingsplaats
Maastricht
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Bodemzorg Limburg was van 1994 tot 1997 onderdeel van Afvalverwijdering Limburg (AVL). Per december 1997 bestaat Bodemzorg Limburg als zelfstandige organisatie met de gemeenten in Limburg als aandeelhouders. Wij hebben géén commerciële doeleinden, maar geven invulling aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van onze aandeelhouders. Namens hen heeft Bodemzorg Limburg de ‘eeuwigdurende’ zorg voor 15 stortplaatsen op zich genomen.
Belang
Bestuurlijk belang
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
€ 9
Financieel
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Resultaat
€ 0
Ontwikkeling 2020
De nazorg van voormalige stortplaatsen (Navos-locaties) vindt plaats op locaties waar het storten (ruim) voor 1996 is beëindigd en waarvoor geen geldende milieuvergunning (meer) voorhanden is. Uit diverse onderzoeken naar Navos-locaties blijkt dat er honderden locaties in de provincie Limburg zijn.
De Provincie Limburg heeft onderzoek verricht naar locaties met mogelijke humane risico's. Deze blijken er niet te zijn.Vanaf 2015 wordt bij veel locaties onderzocht of er sprake is van mogelijke schadelijke effecten op natuur en grondwater.
Risicobeheer
Gesloten stortplaatsen vormen een potentieel risico voor bodemverontreiniging. Naast een milieu
hygiënisch risico leidt een nieuwe bodemverontreiniging ook tot een financieel risico. Dit risico wordt
beheerst door milieu hygiënische maatregelen te nemen zoals boven- en onder-afdichtingen bij de
meest milieugevaarlijke stortplaatsen. Daarnaast vindt monitoring van het grondwater en beheer plaats.
Mochten zich substantiële financiële kostenposten voordoen, zoals het tegengaan van een onverwachte
verspreiding van verontreiniging, reparatie van de bovenafdichting of herstel van niet functionerende
voorzieningen, dan is hiervoor in de totale nazorgvoorziening van Bodemzorg Limburg een risicobedrag
gereserveerd.
Het vermogen van Bodemzorg Limburg om de stortplaatsen te beheren, is in het verleden opgebouwd
door de inzameling van afval in opdracht van alle Limburgse gemeenten. Alle directe en indirecte kosten
moeten in principe betaald worden uit het rendement van het opgebouwde vermogen, aangevuld met
eventuele inkomsten van de stortlocaties (pacht/huur/ energiewinning). Het vermogen is voor een deel
belegd in aandelen conform de Wet FIDO (Financiële investeringen door decentrale overheden). Het
risico bestaat dat de jaarlijkse opbrengsten lager zijn dan de jaarlijkse lasten. In de afgelopen jaren is dit
veroorzaakt door de krediet-crisis en de lage rentestand. Ongeveer 9 jaar geleden is besloten dat elke
gemeente, voor een periode van 10 jaar, een jaarlijkse extra bijdrage van 25 eurocent per inwoner stort.
De financiële controle wordt door de accountant uitgevoerd en de uitkomsten worden gerapporteerd aan
de raad van commissarissen.
Vervolgens wordt jaarlijks een rapport opgesteld en voorgelegd aan de aandeelhouderscommissie,
waarna ook de afzonderlijke gemeenten op de financiële ontwikkelingen toezien.
In 2019/2020 inventariseert Bodemzorg Limburg welke gesloten stortplaatsen de Limburgse gemeenten
eventueel nog aan Bodemzorg Limburg overdragen. Na de inventarisatie zullen de financiële
consequenties hiervan in beeld worden gebracht en worden deze voorgelegd in de
Algemene Aandeelhoudersvergadering 2020. Daarnaast is Bodemzorg Limburg voornemens om
zonneparken te exploiteren op enkele gesloten stortplaatsen. - Verbonden partij Waterleidingmaatschappij
Waterleidingmaatschappij
Vestigingsplaats
Maastricht
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Het voorzien van zuiver, helder en betrouwbaar drinkwater tegen een zo laag mogelijke prijs.
Belang
Deelname in vergadering van aandeelhouders
Bestuurlijk belang
13 van in totaal 500 aandelen ad € 4.538
Financieel belang
€ 59
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2018
€ 203.151
Vreemd vermogen
01-01-2018
€ 374.697
Eigen vermogen
31-12-2018
€ 209.386
Vreemd vermogen
31-12-2018
€ 382.555
Resultaat
€ 6 (2018)
Ontwikkeling 2020
Het streven is om voor de komende jaren en daarna een acceptabele en consistente tariefstructuur te bewerkstelligen, gebaseerd op een gezonde financiële huishouding met beheersbare kapitaallasten.
Cijfers 2019 nog niet bekend
Risicobeheer
WML kent een aantal financiële risico’s die voortvloeien uit haar normale bedrijfsuitoefening. Het beleid
van WML is erop gericht de negatieve gevolgen van onvoorziene omstandigheden uit de financiële
risico’s te mitigeren.
Risicomanagement is onderdeel van de reguliere P & C cyclus. Tweemaal per jaar wordt gerapporteerd
over risico’s en het bestaan en de werking van beheersmaatregelen.