De communicatieve koers die in 2018 is ingezet, is structureel voortgezet in 2019. Er is gewerkt aan zorgvuldige, open en transparante communicatie. Hiervoor zijn in 2019 de volgende stappen gezet:
Snelheid en continuïteit
Er is vanuit de Vakgroep Communicatie doorlopend aandacht geweest voor snelheid en het verbeteren van de continuïteit van communicatie wanneer het gaat om advisering en uitvoering op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Deze trend wordt in 2020 verder doorgezet.
Goed doordachte communicatie
Doordat communicatie steeds vaker aan de voorkant van proces, beleid- en besluitvorming is betrokken werd er in 2019 steeds meer en beter gecommuniceerd met en naar uiteenlopende in-en externe doelgroepen. Dit heeft ook de relatie met de media enorm verbeterd. Communicatieacties zijn hierdoor goed doordacht en voorbereid en het communicatieve bereik van de gemeente Leudal is vergroot. Een voorbeeld van een programma waarbij proactief met de gemeenschap wordt gecommuniceerd, is ‘Mooi leven in Leudal’. De bewustwording dat communicatie steeds meer tweerichtingsverkeer is, in plaats van eenrichtingsverkeer is zichtbaar binnen de organisatie.
Interne communicatie
Begin 2019 presenteerde de vakgroep online- en communicatie een verbeterplan voor de interne communicatie. Aan de hand hiervan zijn twee belangrijke stappen gezet:
- Het traject voor de vernieuwing van het intranet is opgestart; vanuit het onderzoek is namelijk gebleken dat hier collectief behoefte aan is Om op deze vraag in te spelen is in 2019 budget aangevraagd in de begroting 2020-2023 om deze vernieuwing te realiseren. Ook is er een start gemaakt aan de projectopdracht.
- Er is gestuurd op betere, eenvoudigere en actuele informatie, voortvloeiend uit de communicatieadviezen, richting medewerkers. Daarbij zijn de schermen in de ontmoeting nu een extra middel om in te zetten wanneer informatie gedeeld moet worden met de organisatie. Ook wordt informatie vaker gedeeld, zodat medewerkers meerdere momenten hebben om dit tot zich te nemen.
Online communicatie
Verdere uitbreiding en verbetering van online communicatie was ook een belangrijk onderwerp in 2019. Op Facebook nam het aantal volgers toe met 139, op Instagram werd het aantal volgers bijna verdubbeld met 283 extra volgers. De gemeentelijke LinkedIn-pagina kreeg daarnaast 619 extra volgers door doelgerichte bedrijfscommunicatie en berichtgeving voor ondernemers.
Met het in leven roepen van de vakgroep online is de online communicatie van de gemeente Leudal verder geprofessionaliseerd. Er wordt steeds meer aandacht besteed aan de online beeldvorming door middel van monitoring en doelgroepgerichte berichtgeving. Met het wegvallen van de VIAlimburg editie Leudal wordt in 2020 nog meer geïnvesteerd in de online communicatie.
Communicatieve identiteit
Naast deze punten is er in 2019 doorlopend aandacht geweest voor communicatieve vertaling van de bestuurlijke hoofdlijn uit de begroting, namelijk de woorden samen, duurzaam, dienstverlenend en vitaal. Door dit kader consequent te gebruiken is er verder gebouwd aan de communicatieve identiteit van de gemeente Leudal.