Jaarstukken 2019

Programmaplan

Jeugdzorg

Wat hebben we ervoor gedaan?

Samenhang Jeugdhulp en Onderwijs
Uit het onderzoek van het Nederlands Jeugd Instituut (NJi) kwam naar voren dat er een grote (historische) samenhang tussen passend onderwijs en jeugdzorg is. Daarnaast zien de gemeenten in Midden-Limburg op meerdere vlakken dat er veel behoefte is aan jeugdhulp in het onderwijs of onderwijs te realiseren bij zorgaanbieders. Dit onderwerp pakten alle gemeenten in Midden-Limburg samen op in 2019. Concreet gingen we in 2019 aan de slag met:

  • Gezamenlijke visie en ambities
    Het is van belang dat gemeentebesturen en schoolbesturen een gezamenlijke visie ontwikkelen op ondersteuning van jeugdigen en hun gezin bij het opvoeden, ontwikkeling en leren. Hierbij horen heldere afspraken over de gezamenlijke ambities en wat ambities concreet betekenen voor alle lagen van de organisaties.
  • Projectaanpak
    Er is een projectstructuur opgestart met de zeven gemeenten, de schoolbesturen en het Centrum voor Jeugd en Gezin. De volgende thema’s zijn geprioriteerd waarbij de aanpak gefaseerd is.
    • Pilot individuele begeleiding in de scholen;
    • Behandelgroepen in (speciaal) onderwijs;
    • Verblijf van jeugdigen onder schooltijd bij zorgboeren / zorgaanbieders en onderwijs;
    • Zicht krijgen op thuiszitters;
    • Preventie.

In 2019 startte de pilot individuele begeleiding in scholen. De laatste jaren groeide de behoefte aan inzet van jeugdhulp in de school enorm.Tegelijkertijd is de inzet niet altijd effectief. Met drie scholen, het CJG-ML en 2 aanbieders wordt tussen september 2019 en juni 2020 onderzocht hoe het beter kan.

Crisisdienst Jeugd
De jeugdhulpregio’s Noord- Midden en Zuid- Limburg maakten, samen met de crisisdienst Jeugd (CdJ) en crisishulpaanbieders afspraken over de samenwerking als er sprake is van een crisis. In juli 2019 trad de regio Zuid-Limburg uit deze samenwerking. Dit leidde tot hogere kosten voor Noord- en Midden- Limburg. De kosten van 24-uurs bereikbaarheid worden over minder gemeenten verdeeld. De bestuurders van Noord- en Midden- Limburg formuleerden een bestuurlijke opdracht om te verkennen welke (besparings)mogelijkheden er op termijn zijn. Deze bestuurlijke opdracht leidt voor 1 mei 2020 tot een advies voor de bestuurders.

Analyse van de jaarrekeningen en verdiepende onderzoeken
In 2019 startten de gemeenten in Noord- en Midden- Limburg met gezamenlijke beoordelingen van de jaarrekeningen van aanbieders (in het bijzonder de zeven grootste aanbieders en waar aanleiding is, de aanbieders met grote winstmarges). Waar nodig werden verdiepende analyses gemaakt. Deze verdiepingen kunnen aanleiding zijn tot vragen aan en/of een gesprek met de betreffende aanbieders.

Wat heeft het gekost?

Gebruik specialistische jeugdhulp

(bedrag x 1.000)

Primitieve begroting 2019

Begroting na wijziging 2019

Geboekt 2019 t/m periode

Realisatie - begroting

Lasten

8.937

11.490

12.608

1.118

Baten

0

-24

-137

-113

Mutatie reserves

-2.333

-3.061

-2.947

114

De totale uitgaven Jeugdzorg voor de begroting 2019 (€ 11.342.000) zijn begroot op basis van de realisatiecijfers 2018. Tussentijdse aanpassing van de budgetten heeft niet plaatsgevonden, omdat de eerste kwartaalrapportage te onzeker was om een jaarlijkse trend uit te halen en de tweede kwartaalrapportage vanuit de regio te laat is ontvangen om aanpassingen in de budgetten te doen voor de tweede raadsrapportage 2019. De verwachting uit de tweede kwartaalrapportage komt bijna overeen met de realisatie 2019.

Uit de regionale jaarrapportage Jeugdhulp blijkt dat de uitgaven voor alle drie de gemeenten in Midden-Limburg West samen € 26.836.870 bedragen en in 2019 met € 4.143.103 zijn toegenomen ten opzichte van 2018. Voor Leudal zet de stijgende lijn van de afgelopen jaren zich voort. Voor Nederweert is er een behoorlijke stijging in 2019 te zien en ook voor Weert stijgen de kosten in 2019 in een hoger tempo dan de afgelopen jaren.

De totale uitgaven jeugdhulp in Leudal bedragen in 2019 12.372.000, waarmee we een overschrijding van de budgetten hebben van € 1.030.000. De stijgende uitgaven zitten voornamelijk:

  • Binnen het perceel Jeugdhulp voor jeugd met een beperking/Jeugd en Opvoedhulp. Deze stijging wordt vooral veroorzaakt door een toename in de ambulante hulpverlening.  
  • Binnen het perceel Jeugd GGZ. Hierbij is een duidelijke koppeling te zien met een toename van het aantal jeugdigen met een hulpvraag. De stijging is vooral zichtbaar in de ambulante hulpverlening.
  • Binnen de percelen JeugdzorgPlus en Landelijke Transitiearrangement. In deze percelen zorgt 1 jeugdige voor hoge kosten, en daardoor kunnen de kosten binnen deze percelen sterk fluctueren.

Zoals besloten bij de begroting 2020, is de reserve 3D per ultimo 2019 opgeheven. Hierin werden voorheen de schommelingen in opgevangen.

Deze pagina is gebouwd op 06/05/2020 10:13:20 met de export van 06/04/2020 14:40:04