Wat hebben we ervoor gedaan?
Bijstandsverlening/ re-integratie
In 2019 is besloten om te starten met de professionalisering van het Mensontwikkelbedrijf en te komen tot een Werkbedrijf. In de aanloop naar het Werkbedrijf zetten we in 2019 een aantal stappen:
- De toegang tot de Participatiewet is gewijzigd. De intake is geïntensiveerd. Door direct in te zetten op werk leidt tot een lager aantal aanvragen;
- Een start is gemaakt met het opnieuw in kaart brengen van het bestand;
- De re-integratieactiviteiten zijn tegen het licht gehouden en er is gestart met de modernisering van de instrumenten;
- Jongeren van speciaal onderwijs worden voordat ze de school verlaten opgepakt;
- Statushouders die gekoppeld zijn aan Leudal worden in het Asielzoekerscentrum al benaderd voor de Inburgering en een intake naar werk.
Deze stappen leidden samen met een gunstig economisch klimaat tot een grote uitstroom uit het uitkeringsbestand. Het uitkeringsbestand is in 2019 met 42 gedaald. Per 1-1-2020 worden nog 322 uitkeringen verstrekt.
Sociale Werkvoorziening
De uitvoering van de sociale werkvoorziening en het beschut werk ligt bij Westrom.
Vanuit Leudal zijn ook nog een veertigtal inwoners werkzaam bij Noord Limburg West (NLW) in Venray en de Risse in Weert.
In 2019 gaf het bestuur van Westrom opdracht tot een (externe) doorlichting en technische doorkijk van Westrom. De uitkomsten zijn input voor de meerjarenbegroting.
Het doel van de doorlichting was het leveren van informatie aan de deelnemende gemeenten die nodig is om goed onderbouwde besluiten te nemen over de toegevoegde waarde die de GR Westrom kan leveren.
Het onderzoek leverde een zevental verbetermogelijkheden voor Westrom op. Doorvoering van deze maatregelen brengt Westrom in de buurt van de verwachte landelijke gemiddelde ontwikkeling.
De verbetermogelijkheden zijn in een raadsinformatiebijeenkomst gedeeld met de gemeenteraad.
Wmo en collectief aanvullend vervoer
Doordat we vanaf 2019 te maken hadden met een eigen bijdrage van maximaal 17,50 euro per 4 weken zien we een toename (met name vanaf het 3e kwartaal 2019) van aanvragen binnen de gehele Wmo. Dit zorgde ervoor dat we nog meer de samenwerking opzochten en kritisch keken bij het afgeven van beschikkingen. Als verbeterslag hierop scherpten we de Verordening en beleidsregels Wmo aan waar mogelijk. Daarnaast scherpte de uitvoering, wanneer nodig, de evaluatiemomenten aan.
In 2019 zijn cliënten met inactieve passen aangeschreven en verzocht deze passen in te leveren. De bijdrage aan Omnibuzz is deels bepaald op inwoneraantallen en deels op gebruik van vervoer.
Personen die over een pas beschikken en deze niet actief inzetten, kosten de gemeente uiteindelijk alsnog geld.
Opvang en beschermd wonen volwassenen
De invoering van het nieuwe verdeelmodel is uitgesteld. Landelijk is besloten dat voor Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen (MOBW) de bestaande regio’s blijven bestaan. Met dit besluit blijft de huidige regionale samenwerking voor MOBW op Noord- en Midden-Limburgse schaal in stand en wordt het eerder genomen besluit om per 1 januari 2020 de taken MOBW gezamenlijk met de Midden-Limburgse gemeenten te gaan organiseren ongedaan gemaakt. Vanuit het kernteam MOBW wordt een voorstel voor de zeven Midden-Limburgse gemeenten voorbereid, omdat de nieuwe koers (geen eigen regio) ook bestuurlijk moet worden bekrachtigd. Op dit moment ligt er immers het besluit om als aparte regio verder te gaan. Ondertussen wordt ambtelijk verder gegaan met de voorbereidingen, zowel voor de decentralisatie als voor de inkoop MOBW per 1 januari 2022.
Welzijnswerk
De inzet van Synthese verliep volgens werkplan 2019 en wordt periodiek gerapporteerd aan de gemeente. Samen met onze gemeente is er voor gekozen om deze rapportages voor het jaar 2019 in te richten volgens het concept van Positieve Gezondheid.
Hierbij wordt gezondheid niet meer gezien als de af- of aanwezigheid van ziekte, maar als het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale levensuitdagingen om te gaan en zoveel mogelijk eigen regie te voeren. Gezondheid is meer dan alleen niet-ziek-zijn en heeft te maken met alle levensgebieden. Gezondheid gaat niet alleen om lichamelijk gezond zijn, maar vooral ook om een betekenisvol leven.
Het concept van Positieve Gezondheid kent zes domeinen die invloed hebben op iemands gevoel van gezondheid. Deze worden zichtbaar gemaakt in een spinnenwebmodel. De zes domeinen zijn:
- lichaamsfuncties
- mentaal welbevinden
- zingeving
- kwaliteit van leven
- sociaal maatschappelijk participeren
- dagelijks leven
De activiteiten van Synthese hebben invloed op al deze zes domeinen. Eén activiteit is vaak van invloed op meerdere domeinen. Daarbij betreft het vaak een directe en indirecte invloed. Bij elke activiteit staat beschreven wat het resultaat of effect van deze activiteit voor 2019 is. Deze resultaten/effecten zijn leidraad geweest voor het gesprek tussen Synthese en de gemeente om waar nodig het werkplan bij te stellen.
Wat heeft het gekost?
Deelname economisch en maatsch. verkeer | (bedrag x 1.000) | |||
---|---|---|---|---|
Primitieve begroting 2019 | Begroting na wijziging 2019 | Geboekt 2019 t/m periode | Realisatie - begroting | |
Lasten | 19.686 | 19.407 | 20.253 | 846 |
Baten | -6.001 | -5.560 | -5.578 | -18 |
Mutatie reserves | 1.016 | -554 | -393 | 161 |
Resultaat | 14.701 | 13.293 | 14.281 | 988 |
Wet Maatschappelijke opvang
Algemeen maatschappelijk werk
Het restant budget van afgerond € 160.000 voor het Samen Zorgen Huis wordt via de gecommitteerde reserve overgeheveld naar 2020 en pas uitbetaald als voldaan is aan de gestelde voorwaarden.
Collectief aanvullend vervoer
Afgelopen jaar hebben we de cliënten met inactieve passen aangeschreven en verzocht deze in te leveren. Daardoor zijn er minder kosten (€ 25.800) gemaakt dan verwacht. Personen die over een pas beschikken en deze niet actief inzetten, kosten de gemeente uiteindelijk alsnog geld.
Woningaanpassingen
Eind 2019 hadden we een aantal grote woningaanpassingen verwacht. Deze zijn echter doorgeschoven naar 2020. Hierdoor houden we alsnog € 28.000 aan budget over.
Hulpmiddelen (sterfhuisconstructie)
Vanaf 2019 hadden we te maken met een eigen bijdrage van maximaal € 17,50 per 4 weken. Hierdoor zien we een toename van aanvragen binnen de gehele Wmo. Ook voor de hulpmiddelen zien we een stijging. Dit heeft geleid tot een overschrijding van het budget met € 120.000.
Begeleiding volwassenen en hulp bij het huishouden
Doordat we vanaf 2019 te maken hadden met een eigen bijdrage van maximaal € 17,50 per weken zien we een flinke toename (met name vanaf het 3e kwartaal 2019) van aanvragen binnen de gehele Wmo. Dit heeft geleid tot een overschrijding van € 473.000 bij begeleiding ten opzichte van de verwachting bij de tweede Rarap. Bij de hulp bij het huishouden is bij de tweede Rarap € 250.000 afgeraamd op basis van de declaraties tot en met juli/augustus. Door de stijging vanaf het 3e kwartaal blijkt bij de rekening een overschrijving van € 264.600 ten opzichte van de bijgestelde raming.
Participatie
Inkomensvoorzieningen
Door een hoge uitstroom in 2019 zijn de uitgaven voor de uitkeringen lager geweest dan geraamd.
Bij de tweede Rarap is reeds een bedrag van € 650.000 afgeraamd. Per saldo zijn de uitgaven voor uitkeringen per 31 december 2019 € 564.500 lager dan in de nieuwe begroting opgenomen.
De uitgaven voor de loonkostensubsidie zijn € 93.500 hoger dan verwacht. Dit heeft te maken met de hogere uitstroom waarbij een loonkostensubsidie is toegekend.
Levensonderhoud
Dit betreft de uitgaven voor de startende en de gevestigde zelfstandigen. Bij de startende ondernemers is sprake van een plus op de uitgaven van € 15.000. Bij de gevestigde ondernemers is enerzijds sprake van hogere uitgaven voor levensonderhoud en bedrijfskredieten omdat meer zelfstandigen een uitkering/krediet hebben gevraagd, en anderzijds hogere inkomsten op de terugbetaling van de verstrekte kredieten.
Jaarlijks wordt de post voor dubieuze debiteuren geactualiseerd voor de inkomensvoorzieningen en levensonderhoud. Voor 2019 heeft dit tot een nadeel van € 113.900 geleid.
Re-integratie
De uitgaven voor de re-integratie zijn € 135.800 hoger omdat meer trajecten zijn ingezet om tot uitstroom te komen. Deze trajecten leidden tot een positief resultaat qua uitstroom en financiën.
De start van het Werkbedrijf is in 2019 uitgesteld naar 2020. Kosten die ten laste van het Werkbedrijf zouden vallen zijn in 2019 nog betaald uit de re-integratie kosten. (Jobcoaching, aansluiting bij Werkgeversservicepunt).