Wat hebben we ervoor gedaan?
Armoedebeleid
Het armoede-/minimabeleid voor de periode 2018 – 2023 is in december 2017 vastgesteld.
In 2019 startten we met het opstellen van een uitvoeringsprogramma. Dat programma is gebaseerd op zes pijlers. In juni is een lokale conferentie georganiseerd. Deze gebruikten we als starbijeenkomst om voor deze pijlers werkgroepen te vormen. Deze werkgroepen droegen basisinformatie aan voor de verdere uitwerking in het uitvoeringsprogramma. In overleg met de kernpartners is een tienpuntenplan opgesteld. Deze wordt in 2020-2021 uitgevoerd. Dit plan wordt in 2020 gepresenteerd.
Ook was er extra inzet op de uitvoering van het armoedebeleid. Er is een lokale armoedeconferentie georganiseerd. Daarnaast is een geldkrant voor Leudal uitgegeven en huis aan huis bezorgd.
Wat heeft het gekost?
Geen armoede | (bedrag x 1.000) | |||
---|---|---|---|---|
Primitieve begroting 2019 | Begroting na wijziging 2019 | Geboekt 2019 t/m periode | Realisatie - begroting | |
Lasten | 958 | 941 | 938 | -3 |
Baten | -40 | -40 | -31 | 9 |
Mutatie reserves | -136 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 782 | 901 | 908 | 7 |
Geen armoede
De uitgaven voor de schuldhulpverlening zijn € 32.200 lager geweest dan geraamd. In 2019 zijn minder schuldhulpverleningstrajecten gestart. Dit heeft mede te maken met de goede economische tijden. Mensen proberen dan weer sneller zelf hun schulden op te lossen en komen dan pas later naar de gemeente.
Een grote uitgavenpost in de bijzondere bijstand zijn de bewindvoerderskosten. Deze groeien jaarlijks en slokken ongeveer 45% van het budget op. Dit is een landelijk probleem. Oplossingen (landelijk) hiervoor zijn in onderzoek. Ook is extra inzet geweest op de uitvoering van het armoedebeleid. Er is een lokale armoedeconferentie georganiseerd, een geldkrant voor Leudal is uitgegeven en huis aan huis bezorgd. Deze hebben extra uitgaven met zich mee gebracht. Hierdoor ontstaat een overschrijding van deze kosten met € 28.320.